"אין זמן הכנה לחיים, יש זמן של חיים"

(א.ד.גורדון)

מכינה לחיים
המכינה הבית סיפרית לשכבת יב'

"… מזה שנים רבות אני עוסק בחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי. באחת  התקופות בחיי הגשמתי חלום, הפכתי להיות מורה בבאר שבע. כמורה, הוצאתי את תלמידי למסע בגרות. יצאנו לשטח והתלמידים הדריכו, זה היה חלק מציוני הבגרות שלהם. בהמשך עליתי לשדה בוקר שם כראש מכינת הנגב הבנתי מה זה ניהול עצמי! זאת האפשרות באמת לתת לחניכים את החופש והדרור ללמוד. בחודשיים הראשונים לומדים את עקרונות הניהול העצמי ובמהלך השנה מיישמים את העקרונות בלמידה והובלה של צוותים. בחמש השנים שבהן ניהלתי את המכינה שאלתי את עצמי כל הזמן: איך יכול להיות שתהליכי החינוך במכינות עובדים כל כך טוב ומדוע ההצלחות האלה לא מגיעות לבית הספר? עם התובנה הזאת הגעתי למכון מנדל למנהיגות חינוכית ושם העמקתי בחיבור בין הפורמאלי לבלתי פורמאלי.

בתום הלימודים חיפשתי את המקום בו אוכל לשלב בין החינוך הפורמאלי לבלתי פורמאלי וכך הגעתי לניהול בית ספר בירושלים. לאט לאט התגבש סביב רעיון המכינה הבית סיפרית גרעין תומך של מורים ומורות שבסופו עצרנו את הלימודים בשכבת יב' לחודש ימים. המכינה הבית סיפרית הראשונה יצאה לדרך" .

תומר אושרי, מפתח מודל מב"ע, מייסד המכינה הבית ספרית הראשונה בישראל

רפורמה בחינוך "מכינה לחיים"

המכינה הבית סיפרית היא אחת התוכניות הרחבות והמשמעותיות של העמותה הנשענת על מודל הניהול העצמי. בתחילת השנה בונה הצוות החינוכי את המסגרת האוטונומית (4 הגבולות) של המכינה בדגש על נושאי זהות, שייכות, אזרחות תורמת, היכרות עם החברה הישראלית, יהדות, ציונות או כל דגש חינוכי אחר.מתוך מסגרת זו בוחרים התלמידים בתחילת השנה את הנושאים בהם ירצו להעמיק ובאמצעות תהליך ליווי והכוונה בונים ומובילים את המכינה. לקראת תקופת המכינה מתקיימת למידה בהובלת התלמידים הן בשיעורים במסגרת מערכת השעות והן במהלך המכינה שתחילתה למידה, הרצאות ופעילות תוך בית סיפרית וסיומה במסע ברחבי הארץ בהובלה וניהול התלמידים. 

למידה חברתית רגשית (SEL) במכינה

בנייה והובלת המכינות ע"י התלמידים מקנה כישורי חיים ועיסוק בפיתוח מיומנויות מתוך הקשר אנושי חברתי חינוכי רחב. תלמידים שמתנסים בניהול מכינה מפתחים מודעות עצמית וחברתית, רוכשים מיומנויות של ניהול עצמי, הצבת מטרות אישיות וקולקטיביות, פיתוח תחומי עניין, ראיית האחר, זיהוי חוזקות, תקשורת יעילה, עבודת צוות, יצירת מערכת יחסים תומכת וקבלת החלטות  באופן אחראי ואכפתי.

המכינות בשנת תשפ”ד (2023-2024)

עד כה סייעה העמותה בהקמת 30 מכינות בית סיפריות בניהול עצמי. בנוסף פיתח צוות העמותה מיזם המשלב ידיים עם מכינות הקד"צ ומהווה מכפלת כח חינוכית וערכית לכל התלמידים. התוכנית מאפשרת חשיפה ורתימת תלמידי ביה"ס לעולם המכינות מחד ומעטפת תומכת לבתי הספר בהקמת המכינות מאידך. יתרונה של השיטה בפשטותה, בגמישותה ובשפה שהיא יוצרת, אך יותר מכל בהצמחת מרחבים של מפגש, ידע, ערכים ומיומנויות. 

לוז מכינה בית ספר סליגסברג

לוז מכינה בית ספר סליגסברג
מכינה בית סיפרית בניהול עצמי, תיכון גבעת שמואל 2022 לצפייה בסרטון ליחצו על התמונה
המכינה הבית סיפרית הראשונה בי"ס סליגסברג י"ם 2014 לצפייה בסרטון ליחצו על התמונה

בואו נעשה את זה יחד!

שותפים

דילוג לתוכן