הכל על המכינה הבית סיפרית

מנהלים.ות מחוללי שינוי הם מנהלים.ות שיוצרים.ות דרכי הוראה שונות מהמקובל, דרכים שניתן להתמיד בהן לאורך שנים והם מתקיימים בתחומי דעת מגוונים.

מנהל.ת יקר.ה אנחנו מזמינים אותך להצטרף לדרך של שינוי

למידע נוסף אנא השאירו פרטים

מי אנחנו?

מב"ע – מרחבים בניהול עצמי הוא ארגון חינוכי המעניק כלים, ייעוץ וליווי מקצועי למנהלים.ות  המבקשים.ות להטמיע בבית ספרם תוכנית חדשנית המעודדת צמיחה ויזמות חינוכית משנה חיים.  

בשנת 2019 לאחר שמונה שנות ניסיון בהפעלת מכינות בית סיפריות הוקם הארגון במטרה לפתח ולהטמיע את רעיון מב"ע  במערכת החינוך. פעילותנו מקיפה עשרות בתי ספר בשנה וכוללת הרצאות, סדנאות ותהליכי ליווי המקדמים שינוי תפיסה חינוכית וארגונית ומשמשים פלטפורמה להטמעת ה SEL בבתי הספר. אנו שואפים.ות להפוך את החינוך במדינת ישראל לרלוונטי ביותר למציאות חיינו. ההנהלה וצוות מב"ע ניצבים בחוד החנית של החינוך הישראלי על כל גווניו. 

תוכנית מב"ע מוכרת על ידי משרד החינוך, מינהל חברה ונוער ובנוסף כלולה בסל הכלה והשתלבות. התוכנית פועלת בפריסה ארצית במגוון מסגרות חינוך ובקרב כל המגזרים במדינת ישראל.

מודל מב"ע

מודל מב"ע – מרחבים בניהול עצמי הוא פלטפורמה להטמעת ה- SEL במערכת החינוך. המודל מאפשר למנהלים.ות לייצר עבור התלמידים.ות ו/או הצוות החינוכי מרחב אוטונומי יזמי ובטוח של עשייה חינוכית לימודית וחברתית בתוך ארבעה גבולות המוגדרים מראש. מודל זה פועל בהצלחה רבה בבתי ספר כשיטה פדגוגית בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי המאפשרת אוטונומיית למידה והוראה. הצוות החינוכי נהנה ממרחב לניהול עצמי המאפשר לו להיות חלק ממקבלי ההחלטות, לפתח יוזמות לממש את עצמו ואת תפיסותיו האישיות ולפעול מתוך מוטיבציה פנימית. המודל מקדם מעבר מפדגוגיה פרונטלית למיומנות הכוללת הנחייה, מנטורינג, עיבוד ומשוב. התלמידים.ות רוכשים כלים, יכולות ומיומנויות חיים חיוביות ומצמיחות המעודדות מוטיבציה פנימית, נכונות ללקיחת אחריות ותחושת שייכות.

המכינה הבית סיפרית

עמותת מב"ע אימצה מעולם המכינות את הפדגוגיה המרכזית של הניהול העצמי, על בסיסו מקבלים חניכי המכינה מרחבי אוטונומיה להובלת הלמידה שלהם במהלך המכינה. 

הצוות החינוכי בונה את המסגרת האוטונומית של המכינה בדגש על נושאי זהות, שייכות, אזרחות תורמת, היכרות עם החברה הישראלית, יהדות ציונות או כל דגש חינוכי אחר לבחירתם. מתוך מסגרת זאת בוחרים התלמידים בתחילת השנה את הנושאים שבהם ירצו להעמיק ולקראת תקופת המכינה מתקיימת למידה בהובלת התלמידים הן בשיעורים במסגרת מערכת השעות הסדירה והן במכינה הבית סיפרית אותה בחרו להוביל ולנהל.

המכינה הבית סיפרית בשילוב מכינות הקד"צ

בארץ פועלות מכינות קדם-צבאיות שמטרתן להכין את בני הנוער לשרות הצבאי והצמחתם כאזרחים תורמים למדינה מתוך נכונות לשאת במשימות ובאתגרים הלאומיים. 

במיזם משותף "המשלב ידיים" בין עמותת מב"ע והמכינות הבית סיפריות למכינות קדם צבאיות אנחנו מייצרים מכפלת כח חינוכית וערכית לתלמידי המכינות הבית סיפריות המתקיימות בבתי הספר ולחניכי מכינות הקד"צ שנה ב.

התוכנית מתפרשת על פני שנת הלימודים וכוללת מספר שלבים:

שלב א' (ספט'- אוקט') : הכשרת חניכי הקד"צ כמובילי מכינות על פי מודל מב"ע.

שלב ב' (נוב'-מרץ): כניסת חניכי הקד"צ שנה ב' לבתי הספר והתחלת בניית המכינה הבית סיפרית עם תלמידי ביה"ס שעיקרם העברת תכנים מובנים בנושאי זהות שייכות מנהיגות וכד' ברוח תכני המכינות (5 מפגשים).  בהמשך מתקיימים עוד 5 מפגשים משותפים לכולם בליווי וביעוץ מקצועי של צוות מב"ע.

שלב ג'  (מרץ – מאי) תלמידי הקד"צ מתגייסים והמכינה הבית סיפרית בפועל מובלת ומנוהלת ע"י תלמידי בית הספר בליווי מקצועי של צוות מב"ע.

התוכנית המוצעת מאפשרת חשיפה ורתימת תלמידי בה"ס לעולם המכינות מחד ומעטפת תומכת לבתי הספר בהקמת המכינות הבית ספריות מאידך. יתרונה של השיטה בפשטותה, בגמישותה, בשפה שהיא יוצרת, אך יותר מכל בהעמקת תחושת השייכות ובהצמחת מרחבים של מפגש, ידע, ערכים מיומנויות וכישורי חיים.

 

שותפים