"אין זמן הכנה לחיים, יש זמן של חיים"

(א.ד.גורדון)

"מכינת יב" בניהול עצמי של תלמידים

אחת התוכניות הרחבות והמשמעותיות הנשענת על מודל הניהול העצמי היא המכינה הבית-ספרית בשכבת יב. הצוות החינוכי בונה את המסגרת האוטונומית של המכינה בדגש על היכרות עם החברה ישראלית או דגש חינוכי אחר לבחירתם. מתוך מסגרת זו התלמידים בוחרים בתחילת השנה את הנושאים שמעניינים אותם ובהם הם רוצים להתעמק, ולקראת תקופת המכינה – המתקיימת במשך חודש או חודשיים אחרי בגרויות החורף ולפני חופשת הפסח – הם לומדים ומעמיקים בנושאים הנבחרים. 

ניתן לקיים את המכינה גם לאורך כל המחצית השנייה ולכלול בתוכה את טקסי הזיכרון ואירועי הסיום השכבתיים. אפשר אף לקיים בדרך זו מכינה למשך כל שנת יב ולשלב בה נושאים רלוונטיים הקשורים ללימודי ההיסטוריה, תנ”ך, אזרחות וכדו’.

בתקופת המכינה כל כיתה מלמדת את שאר תלמידי השכבה את הנושאים שבהם בחרה לעסוק, מזמינה מרצים, מקיימת סיורים ופעילויות כדי שהלמידה תהיה רלוונטית וחווייתית. לקראת סוף המכינה יוצאים התלמידים למסע בחברה הישראלית. המסע כולו נערך בהובלה עצמית של התלמידים, ומשובצים מפגשים העוסקים בנושאים שנבחרו ומסלולי טיול להיכרות עם הארץ ועם החברה.

ייחודיות הפרויקט בשנת תשפ”א

השנה לנוכח מגפת הקורונה מצאו את עצמם תלמידי יב את עצמם מבודדים בבתים, ללא יכולות לנהל קשרים חברתיים, ללא אפשרות להגיע לבית הספר ולהיחשף לרצף למידה, פיתוח כלים ומיומנויות, חוויות ערכיות, תהליכי פרידה והכנה לשלב הבא בחיים.   

אודי תמיר מנהל מרחב מכינות בית ספריות

אודי תמיר מנהל מרחב מכינות בית ספריות

משרד החינוך זיהה את הקושי של תלמידי יב השנה ומעוניין לנסות ולהעניק להם חוויה משמעותית ערכית לפני גיוסם לצבא. על מנת לתת להם כלים ולפתח מוטיבציה לשירות צבאי משמעותי. לצורך כך הוקם צוות היגוי בכיר למתן פתרונות ויצא קול קורא לפרויקט “מכינה לחיים” מטעם מנהל חברה ונוער. 

מצגת מכינת חוף השרון

 

לוז מכינה בית ספר סליגסברג

לוז מכינה בית ספר סליגסברג

למידע נוסף, מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם!

מוזמנים גם להתקשר למידע נוסף

מודל המרחב האוטונומי

המרחב האוטונומי במודל תחום בארבעה גבולות המהווים מסגרת לאפשרוית של יצירה, למידה, התפתחות וצמיחה.

המסגרת של הריבוע מציירת ארבעה תחומי-על שמסייעים בהגדרת גבולות המרחב האוטונומי: בטחון ובטיחות, חזון ומטרות, ערכים ונהלים, משאבים. התוכן של כל אחד מתחומי-העל צריך להיות מותאם באופן ספציפי לאנשים, למקום ולזמן בהם מוגדר המרחב. האותנטיות יכולה לבוא לידי ביטוי עמוק רק אם גבולות המרחב ייבחרו בקפידה ובהתאמה מדויקת.

נשמח ללות אתכם ביצירת המסגרת שלכם והטמעתה בארגון.

ביטחון ובטיחות

בכל מרחב קיימות סכנות בתפעול היומיומי וקיים הצורך לשמור על ביטחונם הפיזי והנפשי של חברי הארגון. בכדי שהאוטונומיה תאפשר למשתתפים טווח התנסות משמעותי, יש לשרטט באופן ברור את האחריות לשלומם ובריאותם של כל הנוגעים בדבר.

חזון ומטרות

החזון מסמן את האופק של המרחב הנבחר כנגזרת מן החזון הארגוני הקיים. כך מתאפשרת חשיבה משותפת על כיווני העשייה של הארגון, בדיאלוג עם חלומותיו וחזונו האישי של חבר הארגון המקבל את האוטונומיה. המטרות הינן נגזרת של החזון, ופורטות אותו למשימות בנות מימוש.

ערכים ונהלים
המשאבים העומדים בידי החברים במרחב האוטונומי מגדירים את טווח הפעולה שלהם. ריבוי משאבים יתן למשתתפים תחושה של אמון וציפיה למימוש מיטבי של משימותיהם במסגרת המרחב. המשאבים אינם בהכרח כספיים, אלא גם משאבי זמן, כוח אדם, ציוד וכדומה.

משאבים
בכל מרחב קיימות סכנות בתפעול היומיומי וקיים הצורך לשמור על ביטחונם הפיזי והנפשי של חברי הארגון. בכדי שהאוטונומיה תאפשר למשתתפים טווח התנסות משמעותי, יש לשרטט באופן ברור את האחריות לשלומם ובריאותם של כל הנוגעים בדבר.

למידע נוסף, מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם!

שותפים