מבע במערכת החינוך

מודל המרחבים בניהול עצמי

מהו המודל?

מרחבים בניהול עצמי הוא מודל עבודה המאפשר למנהלים.ות וצוותי חינוך יכולת להעניק מרחב אוטונומי בתוך גבולות ברורים הנקבעים מראש. מודל זה פועל בהצלחה רבה כשיטה פדגוגית בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, המאפשרת אוטונומיית למידה שתוצאותיה הגברת מוטיבציה פנימית, נכונות ללקיחת אחריות העמקת תחושת שייכות וקרקע פוריה ליזמות וחדשנות.

 התוכנית מיושמת במגוון מסגרות חינוכיות בכל רחבי הארץ ופועלת בקרב כל המגזרים. 

מטרות תוכנית בבתי הספר

1.שינוי מרחבי פדגוגיה בית סיפרית מהוראה לינארית ללמידה מתוך סקרנות ומוטיבציה פנימית בהובלת התלמידים.

2.העצמה ופיתוח מיומנויות הלמידה והמסוגלות העצמית של התלמידים.

3.יצירת אקלים מעודד יזמות בקרב התלמידים והצוות החינוכי והעמקת תחושת השייכות לבית הספר.

4.שילוב כלים חדשניים מתוך פדגוגיה מוטת עתיד לצוות החינוכי בדגש על יכולות ליווי והנחיה.

5.פיתוח תפיסה ארגונית המאפשרת מרחבי פעולה מוגדרים לכל חברי הקהילה הבית סיפרית.

יתרונות השיטה

מתן אפשרות גמישה ומותאמת לקיום אוטונומיה המאפשרת למידה התנסותית ויצירתית. התאמת המסגרת לכל מרחב שייבחר על ידי הצוות החינוכי, יכול להיות  שיעור בכיתה, פרויקט למידה חודשי, טיול שנתי או אירוע סיום שנה. יתרון נוסף עיקרון הפשטות שיכול להקל על כל השחקנים במערכת תוך  יצירת שיח מעצים המאפשר גמישות, התאמה ושפה משותפת במערכת גדולה כמו מערכת החינוך. 

 היתרון החשוב ביותר טמון בהבנה כי אם אנו רוצים תלמיד אוטונומי הלומד מתוך סקרנות, מתבונן בעולם, מבין אותו ורוכש מיומנויות למידה בתהליך חינוכי מותאם לו, עלינו לתת לו את מרחב הצמיחה האישי שיעצים אותו.

SEL למידה רגשית חברתית (Social & Emotional Learning) הנשענת על מודל מב"ע

תוכנית מב"ע מהווה פלטפורמה לאיך ליישם את הלמידה הריגשית חוויתית (הSEL) בבה"ס הטמעת הSEL    מתקיימת בתהליך שנתי המשלב הרצאות, מפגשים וסדנאות לצוות החינוכי. ניהול עצמי של מרחבים מפתח מיומנויות המבוססות על חמשת יכולות הליבה החברתיות רגשיות מהם מורכבת הלמידה החברתית רגשית (SEL) : ניהול עצמי, מודעות עצמית, מודעות חברתית , ניהול מערכות יחסים ויכולת קבלת החלטות. 

המודל מאפשר פיתוח לומד אוטונומי בעל מרחב בחירה ללמוד מתוך סקרנות ומוטיבציה ומרחב צמיחה שבו הוא מתנסה בפיתוח בנייה וניהול יוזמות. התנסות זאת מקנה כישורי חיים ומיומנויות לעתיד. 

חדשנות המודל

בואו נעשה את זה יחד!

יוזמות חינוכיות בניהול עצמי של התלמידים והתלמידות בבתי הספר

דילוג לתוכן